keskiviikko 20. marraskuuta 2013

Kertolaskuja

Aloitimme kertolaskuihin tutustumisen eilen. Tunnilla oli niin kiirettä, etten ehtinyt edes ajatella puhelimellani kuvaamista. Teimme leipiä ja niiden täytteistä yhteenlaskuja. Lisäksi teimme jälkkäriksi jätskiannoksia. Tällä tunnilla muodostimme vain yhteenlaskuja, ja jätimme kertolaskun muodostamisen seuraavalle päivälle.

Tänään tilanne olikin jo toinen puolikkaiden ryhmien kanssa.

Opella oli nälkä. Pyysin yhtä oppilasta tekemään minulle leipiä. Pidän kurkuista ja toivoin leivälleni 3 kurkkua. Oppilas sai minulta leivän ja kävi jääkaapilla hakemassa leivän päälle 3 kurkkusiivua. Sanoitimme samalla mitä haettiin ja monta kertaa jääkaapilla käytiin. Opella oli vieläkin nälkä. Toivoin toista leipää. Oppilas kävi uudelleen hakemassa 3 kurkkusiivua leivän päälle. Sanoitimme yhdessä jälleen mitä tapahtui. Oppilas haki siis 3 kurkkua toisen kerran. Opella oli vieläkin nälkä ja vatsa kurni. Siispä tarvittiin lisää leipää. Oppilas haki jälleen 3 kurkkua jääkaapista. Sanoitimme mitä tapahtui: Oppilas haki jääkaapista kolmannen kerran kolme kurkkua. Ope oli kuitenkin niin kova ahmatti, että leipiä piti vielä tehdä neljäskin.

Tähän tulossa kuva jääkaapista ja leivän tekemisestä

Ope laittoi jokaisen valmistuneen leivän aina heti näkyviin dokumenttikameran kautta. Lopuksi tarkastelimme kaikkia leipiä, kuinka monta kurkkua yhdessä leivässä oli ja kuinka monta kertaa jääkaapilla käytiin. Olimme aiemmin tehneet vastaavaa tehtävää. Tälläkin kertaa yhteenlaskun muodostaminen sujui hyvin.

Tunnin uutena asiana tuli kertolaskun merkitseminen. Osa oppilaista tiesikin, millainen on kertolaskun merkki.

Taulukuva: dokumenttikameran kautta heijastetut leivät, laskut on kirjoitettu tussilla suoraan tauluun


Leipinä meillä oli levyjä, jotka kouluisäntämme puolitti (kiitos!). Kurkut ovat open askartelemia. Ne on tehty vihreästä huovasta ja vaaleanvihreästä tarlatanista. Seuraavassa esitellyt juustot ovat keltaista huopaa (niitä on meillä kahdella ja kolmella reijällä varustettuina, jos niistäkin keksisi myöhemmin jotain käyttöä).

Myös erityisopettajallamme oli nälkä. Hänen herkkuaan oli juustoleivät. Juustoleipien teko toteutettiin samalla tavalla kuin kurkkuleipien.

Taulukuva juustoleivistä sekä yhteen- ja kertolaskut.

Alkuleikin jälkeen oppilaat pääsivät jokainen kokoamaan leipiä parin kanssa. Ope oli koonnut pusseihin valmiiksi evästarvikkeita. Parin tehtävänä oli hakea pussi taulun edestä ja kumota sen sisältö pulpetille.


Pussista löytyi leipiä ja kurkkuja. Ne on nyt laitettu pulpetille.

Sisällöstä koottiin leivät. Tämä oli erittäin hyvä harjoitus, sillä oppilaat tekivät jokaisesta leivästä samanlaisen. Oppilaille ei siis kerrottu, kuinka monta kurkkua/juustoa levälle piti laittaa. Pussissa oli siis X määrä leipiä ja Y määrä kurkkuja tai juustoja.


Leivistä piirrettiin kuvat. Kuvien piirtämisen jälkeen leivistä kirjoitettiin ensin yhteenlasku ja sitten kertolasku. Tätä tehtävää varten ope oli tehnyt monisteen.



Eväspusseista löytyi myös aineksia juustoleipiin.

viisi leipää ja jokaisessa leivässä kaksi juustosiivua

piirros, yhteenlasku ja kertolasku

Lopuksi sai tehdä jälkkäriannokset. Eväspussista löytyi ainekset jätskitötteröihin. Nämä jätskit on tulostettu 
VargaNemenyi-materiaaleista ja laminoitu.

 Aineksista sai tehtyä kuusi kahden pallon jätskiä.

Oppilaan vihkokuvaa

Lopuksi sai lisätehtävänä tehdä ihan omia jälkkäreitä. Oppilaat saivat itse valita millaisen annoksen kokoavat. Myös lisätehtävistä piirrettiin kuva ja kirjoitettiin sekä yhteenlasku että kertolasku.

Tässä tytöt päättivät tehdä molemmille isot jätskit!









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti