tiistai 18. joulukuuta 2012

Pistetyöskentelyä kertolaskujen tiimoilta

 Oppilaat istuvat luokassani viidessä 4-5 oppilaan pöytäryhmässä. Tällä tunnilla oppilaat ottivat vihkon ja kynän esille ja kierrätin pöytäryhmissä erilaisia tarjottimia. Tarjottimista (niiden sisällöstä) oppilaiden piti piirtää "yksinkertainen" kuva vihkoon ja tehdä siitä yhteenlasku ja kertolasku ja ratkaista ne.

Tässä oli kolme kulhoa, joissa kaikissa oli 3 karkkia. 3+3+3=9 ja 3x3=9.


Toisella tarjottimella oli neljä kulhoa, joissa kaikissa oli 2 Dumlea.




Tarjottimilta löytyi myös eläinten kuvia ja ohje oli kiinnittää huomiota eläinten jalkoihin ja keksiä niistä laskut.



 Yhdelle tarjottimelle laitoin 15 munan kennon, jonka jokaiseen koloon laitoin yhden kävyn. Oppilaat tekivät siitä ensin kuvan ja laskut "näinpäin" eli vasemmalta oikealle katsoessa kolme viiden kävyn riviä. Sen jälkeen käänsivät tarjotinta ja tekivät uuden kuvan ja laskut niin, että heillä oli viisi kolmen kävyn riviä.


Leikkiautoja tutkittiin ja niistä päädyttiin laskemaan renkaat. Lopuksi yksi ryhmä käänsi autot tarjottimelle vielä näin nurin päin ja tarkisti, että kaikissa varmasti oli kaikki 4 rengasta tallessa.


Yksi oppilaideni lempitehtävistä taisi olla tämä alla näkyvä. Olin laittanut 10kpl kymmenen munan kennoja pinoon tarjottimelle ja niiden avulla oppilaat ratkaisivat munien kokonaismäärän. "Niitä on sata!" kuului huutona kuorossa. :)


Muutama ryhmä ehti siirtyä omilta paikoilta myös lisätehtävän äärelle. Tarjottimen sijaan he katselivat kaapin ovissa olevia enkeli-kuvistöitämme ja miettivät miten ne on oviin aseteltu "matikan kielellä". 4+4+4 vai 3+3+3+3?


Tekemisen meininki oli taas kova ja kaikki oikein ahmivat tarjottimia itselleen! :)

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti