sunnuntai 25. marraskuuta 2012

Kertolaskujen pohjustusta

Missä kaikkialla voi "nähdä kertolaskuja"? Tämä ope on yrittänyt pitää silmät auki viime viikkoina ja kerätä materiaalia kertolaskujen pohjustamiseksi oppilailleen. Tulevien viikkojen aikana olisi tarkoitus miettiä, miten ihmeessä seuraavat asiat liittyvät kertolaskuihin.
 


Pellillinen pipareita. Ylemmässä on neljä riviä pipareita. Jokaisessa rivissä on neljä piparia. 
4+4+4+4 ja lopulta 4X4.

Alemmassa kuvassa lumiukkopiparit ovatkin nyt kolmessa rivissä vasemmalta oikealle katsottaessa. Jokaisessa rivissä on 5 piparia.
5+5+5 ja lopulta 3x5.


Ja samat piparit viimeisteltyinä. Mitäs laskuja näistä nyt saisi?


 Samalla arvioidaan kummassa kuvassa mahtaa olla enemmän pipareita ja kuinka suuri ero on.


Joulukuusenkoristeet ja kertolaskut: montako riviä palloja? Montako palloa on jokaisessa rivissä? Ensin yhteenlaskun kautta, sitten edeten kohti kertolaskumuotoa.


Hmm... tässähän on 10 riviä koristepalloja, 10 palloa jokaisessa rivissä. Olisiko tässä aasinsilta sataruudukon ja 10-kertotaulun kesken?


Jääpalamuotit on kuin tehtyjä matematiikan tunnille. Mitäs kertotauluja näissä näette?



Kauankohan menee kotona läpi ajatus siitä, että tämän äidin on pakko syödä suklaata, että voi töissä koulussa opettaa oppilailleen kertolaskuja? Jouluiset suklaakonvehtirasiat ovat (tyhjänä) oivaa materiaalia kertolaskuihin ja niitä tyhjentää tällainen suklaalle perso henkilö paljon mieluummin kuin pelkkiä kananmunakennoja, ihan kolesteroliarvoihin vedoten... :)


Kertolaskuja opetettaessa ei kannata unohtaa niiden kavereita jakolaskuja. Opetusesimerkein voi pohjustaa molempia samaan aikaan. Mietitään vaikka, että kuinka monta karkkia tarvitaan 5 henkiselle perheelle, jos kaikille annetaan 3 karkkia. Tässä kannattaa olla pienet lautaset tms., mihin karkit voidaan konkreettisesti asettaa niitä laskiessa. Saadaan 3+3+3+3+3 eli yhteensä 15 karkkia. Samoilla luvuilla voidaan miettiä puheen ja toiminnan tasolla asia toisin päin. Eli jos meillä olisi 15 karkkia, siitä riittäisi viidelle henkilölle jokaiselle 3 karkkia tai sitten esimerkiksi vain perheen kolmelle lapselle viisi jokaiselle. 

Näiden lukujen pyörittämisten ja konkreettien esimerkkien kautta yhteys mm. lukujen 3, 5 ja 15 välille toivottavasti syntyy oppilaiden mielissä.
(3x5=15, 15:3=5, 15:5=3)


Ja mitäpä ei opettaja tekisi, jotta saadaan tyhjiä karkkipapereita matikan tunneille laskemista varten. Rankkaa tämä "materiaalien tekeminen". ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti